Jak zadbać o samochód na wiosnę?
2020-03-21 / Samochody
Wiosna to ciepło, słońce, wyższe temperatury i dużo energii do działania! Wielu z nas zabiera się wiosną za porządkowanie i drobne naprawy w domach, ogrodach, a także w samochodach, aby wszystko było czyste i sprawnie funkcjonowało po zimie.
Co prawda zimy u nas ostatnio prawie nie widać, nie zmienia to jednak faktu, że niektóre elementy i układy w samochodzie wymagają wymiany lub kontroli, aby nasze bezpieczeństwo zostało zachowane. Podpowiadamy, na które z nich należy zwrócić szczególną uwagę. Przygotujcie sobie więc notesy i odhaczajcie to, co już zostało sprawdzone!
Kontrola układu hamulcowego
Układ hamulcowy wpływa na bezpieczeństwo nie tylko kierującego pojazdem i jego pasażerów, ale też innych uczestników ruchu drogowego. Od jego sprawności nierzadko zależy życie uczestników wypadku. Najczęściej zużywającymi się elementami tego systemu są: klocki, tarcze, bębny, szczęki hamulcowe, hamulec postojowy. Wielu kierowców zapomina też o regularnej wymianie płynu hamulcowego, co jest dużym błędem.
Układ hamulcowy należy sprawdzać regularnie i reagować zawsze, kiedy tylko zauważymy jakiekolwiek nieprawidłowości w jego działaniu. Do takich nieprawidłowości najczęściej zaliczamy: zgrzyty przy hamowaniu, „wpadanie” pedału hamulca, słabą skuteczność hamulca ręcznego, nie mówiąc już o tym, że auto po prostu słabiej hamuje.
Aby być stuprocentowo pewnym, że w naszym samochodzie klocki są sprawne, płyn hamulcowy nie wycieka z przewodów a szczęki, bębny i linki hamulca ręcznego nie są sfatygowane, należy robić przegląd układu co 15 000 kilometrów.
Szczególnie niekorzystne dla układu hamulcowego są warunki zimowe – wysoki poziom wilgoci, niskie temperatury i zmienne warunki drogowe mogą mieć znaczny wpływ na jego nieprawidłowe funkcjonowanie. Ważne, aby zwrócić uwagę na płyn hamulcowy – jego jakość i ilość. Może okazać się, że niezbędna jest jego wymiana. Stan płynu można sprawdzić przy pomocy miernika temperatury wrzenia – zbyt niska temperatura oznacza konieczność wymiany płynu. Koniecznie przeprowadźcie kontrolę przy okazji wymiany opon!
Serwis klimatyzacji
Każdy praktykujący kierowca wie, że nie ma nic gorszego niż stanie w korku, w pełnym słońcu, bez działającej klimatyzacji. Strumienie potu spływające po czole i karku, ból głowy z odwodnienia, brak możliwości skupienia się na drodze… brzmi, jak największy koszmar! Aby temu zapobiec, należy pamiętać o kilku rzeczach.
Regularne używanie klimatyzacji, nawet zimą, należy do jednych ze sposobów zapobiegania korozji sprężarki. Należy także pamiętać, aby regularnie sprawdzać działanie dmuchawy i dystrybucji powietrza w kabinie, a także wydajność systemu i stan płynów chłodniczych. Ważne jest też to, aby oddać serwisowanie w ręce doświadczonych specjalistów – stosowanie niewłaściwych olejów i dodatków, niedokładne oczyszczanie obiegu chłodniczego czy nieprawidłowe napełnianie układu klimatyzacji czynnikiem chłodniczym mogą prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń klimatyzacji.
Kolejny ważny powód, aby zadbać o czystość klimatyzacji to grzyby i niezbyt sympatyczne drobnoustroje zamieszkujące w jej kanałach, które powodują alergie i nieżyt nosa, i które mogą prowadzić do astmy oskrzelowej, a nawet rozwoju polipów w górnych drogach oddechowych.
Wymiana wycieraczek
Kolejnym ważnym, chociaż pozornie najbardziej trywialnym elementem, na który należy zwrócić uwagę po zimie, są wycieraczki.
Często o nich zapominamy i ignorujemy sygnały ich zużycia, a przecież to one zapewniają nam dobrą widoczność! Jeśli widzimy, że stare wycieraczki zostawiają smugi, a z czasem – całe fragmenty szyby pozostają w niezmazanej wodzie – jest to oznaka, że wycieraczki trzeba wymienić. Jeśli pióro zacznie się rozpadać, może być już za późno – nie tylko stracimy widoczność, ale też na szybie pojawiają się nieusuwalne rysy.
Najważniejszym elementem wycieraczki jest krawędź gumy, czyli żądło. To właśnie ono styka się bezpośrednio z powierzchnią szyby. Jego żywotność, to tak naprawdę żywotność pióra wycieraczki, dlatego ważne jest, aby o niego dbać. Niestety materiał, z którego jest wykonane – kauczuk – nie jest szczególnie odporny na warunki atmosferyczne ani uszkodzenia chemiczne. Nie jesteśmy w stanie go od nich ustrzec, szczególnie zimą, kiedy musi zmierzyć się nie tylko ze śniegiem i deszczem, ale też z błotem i solą spod kół. Dlatego tak ważne jest, aby na wiosnę zamontować nowe wycieraczki.
Rodzajów wycieraczek jest wiele, najlepiej przy ich wyborze kierować się wskazaniami producenta.
Wymiana oleju i filtrów
Olej to jeden z najważniejszych płynów w samochodzie. Służy do kontroli czystości i chroni silnik przed zużyciem. Dlaczego tak ważna jest jego regularna wymiana? Gdy ilość zanieczyszczeń i pary wodnej przedostających się do oleju przekracza dozwolone normy, w silniku zaczyna zbierać się szlam i wzrasta ryzyko korozji, ponieważ właściwości oleju ulegają osłabieniu, szczególnie w przypadku tańszych produktów. Nie warto więc oszczędzać, bo może się okazać, że zapłacimy za wymianę całego silnika! Zima jednak to okres, kiedy nawet najlepsze oleje mają spore wyzwanie w swojej pracy.
Największym problemem silnika zimą jest jazda na krótkich dystansach – silnik nie zdąży się rozgrzać, przez co para wodna miesza się z olejem. Może to zaowocować poważnymi konsekwencjami dla serca pojazdu. Dlatego tak ważne jest, aby po zimie wymienić olej i nie oszczędzać na bezpieczeństwie.
Kontrola układu zawieszenia
Dlaczego zawieszenie jest tak ważne? Najprościej mówiąc, są to wszystkie elementy łączące koła z resztą samochodu – sami więc wiecie! Wszystkie elementy układu zawieszenia - prowadzące koło, resorujące i tłumiące – wpływają nie tylko na komfort jazdy, ale też sterowność, stan przewożonych przedmiotów i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
Każde uszkodzenie układu może skutkować poważnym zagrożeniem bezpieczeństwa. W kontroli zawieszenia po zimie należy przede wszystkim sprawdzić, czy od jeżdżenia po zimowych dziurach nie pojawiły się nadmierne luzy przy tulejach metalowo-gumowych.
Rzetelna kontrola powinna też polegać m.in. na:
- sprawdzeniu sztywności elementów sprężystych
- ocenie stanu i stopnia tłumienia amortyzatorów
- ocenie luzów w przegubach, sworzniach i łożyskowania.
O czym należy jeszcze pamiętać przy kontroli zawieszenia?
Wahacze, sworznie, tuleje, końcówki drążków kierowniczych, łączniki stabilizatora, łożyska kół, elementy układu kierowniczego: przekładnia, przeguby i osłony przegubów to części, które są odpowiedzialne za dokładność w „prowadzeniu się” samochodu.
Jeśli nie jesteś w stanie rozpoznać, czy nadają się one do wymiany, lepiej nie ryzykuj – oddaj samochód w ręce profesjonalistów! Możesz to zrobić na przykład przy okazji wymiany opon na letnie.
Pamiętaj – nasze samochody oddajemy tylko w ręce autoryzowanych serwisantów, co daje Ci gwarancję sprawności, bezpieczeństwa i higieny. Nasze interwały serwisowe zawsze są zoptymalizowane i nigdy nie oszczędzamy na najważniejszych środkach bezpieczeństwa.