Aktualności

Jak zmienia się wartość rynkowa Twojego samochodu?

2022-03-03 / Samochody

Samochody jeden za drugim widziane z przodu

Utrata wartości samochodu to jeden z tych czynników, który powinien wpływać na decyzje zakupowe właścicieli samochodów - pierwsze trzy lata po zakupie mogą oznaczać nawet 50-procentowy spadek! Na szczęście, tak wysoka strata nie dotyczy wszystkich modeli, dlatego warto przed podjęciem ostatecznej decyzji sprawdzić, jaką wartość będzie miało auto za 3, 5 i 10 lat, kiedy będziemy chcieli je odsprzedać. Tym bardziej, że liczba czynników mających wpływ na cenę odsprzedaży jest naprawdę duża.

Kupno samochodu - o czym warto pamiętać?

Kupno nowego samochodu to dla wielu pasjonatów motoryzacji wyjątkowa chwila. Posiadanie auta, którym nikt przed nami nie jeździł, nadal ma dla wielu kierowców duże znaczenie i jest potwierdzeniem ich statusu społecznego. To też duży wydatek dla kieszeni - jeśli kupujemy auto za gotówkę - lub wieloletnie zobowiązanie kredytowe bądź leasingowe.

Zazwyczaj wybierając auto zwracamy uwagę na takie rzeczy, jak pojemność i moc silnika, spalanie, koszty serwisu, opinie o bezawaryjności (bądź awaryjności), wyposażenie czy kolor. Rzadko jednak bierzemy pod uwagę to, jak nasz nowy pojazd będzie tracił na wartości. Tymczasem to naprawdę istotna kwestia, zwłaszcza jeśli chcemy go za jakiś czas sprzedać i jak najmniej na tym stracić. Również w przypadku samochodów używanych utrata wartości powinna być jednym z ważniejszych czynników branych pod uwagę.

Warto zatem sprawdzić, jak samochód będzie trzymać cenę - tu jak zawsze pomocny będzie “wujek Google” lub inna wyszukiwarka, a także internetowe kalkulatory wartości czy nawet ogłoszenia motoryzacyjne na popularnych portalach. W ten sposób będziemy mogli ustalić orientacyjną wartość rezydualną naszego samochodu.

Co to jest wartość rezydualna samochodu?

Wartość rezydualna to pojęcie, z którego znaczeniem powinien zapoznać się każdy właściciel i leasingobiorca, bo jest ona bardzo istotna z punktu widzenia przyszłej odsprzedaży. W dużym skrócie jest to prognozowana wartość, jaką będzie miał samochód za jakiś czas i zależy od wielu czynników. Pod wieloma względami może ona być ważniejsza od ceny zakupu - różnice w utracie wartości przez różne modele w ramach tego samego segmentu czy nawet modelu mogą być na tyle duże, że zaważą na ostatecznym wyborze pojazdu. 

Co wpływa na wartość rezydualną samochodu?

A co wpływa na utratę wartości przez samochód? Tak jak napisaliśmy wcześniej czynników jest wiele; poniżej zestawiliśmy najważniejsze z nich. 

Prestiż marki

To zdecydowanie jeden z najważniejszych czynników, a do tego powiązany z “narodowością auta”, która wedle obiegowych opinii wpływa na jej prestiż. I tak samochody japońskie kojarzą się z bezawaryjnością, niemieckie - z jakością wykonania, włoskie - z doskonałym wzornictwem, francuskie - z miękkim zawieszeniem, a koreańskie - ze świetnym stosunkiem jakości do ceny. Samochody, które dobrze trzymają wartość to m.in. Hondy, Mazdy, Toyoty, Nissany, Lexusy, BMW, Audi, Mercedesy czy Volkswageny.

Silnik i jego parametry

Druga po marce bardzo istotna i w wielu wypadkach decydująca kwestia. Awaryjność danej jednostki napędowej to coś, co sprawdza się zawsze w przypadku samochodów używanych; w przypadku aut nowych opieramy się zazwyczaj na opiniach o poprzednich silnikach o podobnych parametrach danego producenta. Powinniśmy też zainteresować się poziomem spalania - to również może mieć wpływa na wartość 

Klasa auta

Najwięcej na wartości tracą auta klasy średniej, za to samochody z segmentu E (executive cars czyli tzw. auta dla prezesa) i segmentu F (pojazdy luksusowe) całkiem dobrze trzymają cenę. W ciągu pierwszych trzech lat popularne kompakty tracą około 35-45 proc. wartości, a auta z najwyższych segmentów od 30 do 40 proc.

Kraj pochodzenia samochodu

Chociaż po polskich drogach jeździ wiele samochodów sprowadzonych z krajów takich jak Niemcy, Belgia czy Holandia, to nie cieszą się one zbyt dobrą sławą. Legendarne stały się opowieści o autach zza zachodniej granicy “spawanych z dwóch kawałków”. W tym kontekście wiele osób zwraca uwagę na kraj pochodzenia pojazdu i jest skłonnych zapłacić więcej za te, które pochodzą z polskiej dystrybucji. 

Liczba i rodzaj właścicieli

Im mniej właścicieli, tym lepiej dla ceny. Dla wielu osób 3+ poprzednich użytkowników to zdecydowanie za dużo, bo taka sytuacja prowokuje pytania o to, jak odmienne sposoby użytkowania wpłynęły na kondycję auta, a także z czego wynika tak częsta zmiana właścicieli. Dodatkowo bardzo istotne jest, czy właścicielem była osoba prywatna czy firma - wiele osób nadal uważa, że o auta firmowe są mocniej wyeksploatowane, a prywatni właściciele bardziej dbają o swoje auta.

Historia serwisowa

Samochód serwisowany w autoryzowanym serwisie to pewność, że auto zostało oddane w ręce fachowców znających się na danej marce, a także, że wszystkie naprawy zostały wykonane na oryginalnych częściach zamiennych lub zamiennikach renomowanych firm. To także możliwość zweryfikowania wszystkich przeglądów i napraw w niezależnym od właściciela źródle.

Bezwypadkowość

Pytanie o kolizje i wypadki (“czy auto było bite?”) to jedno z pierwszych, jakie zadajemy, kupując samochód z drugiej ręki, a czujnik lakieru w rękach kompetentnych osób obnażył niejedno kłamstewko sprzedającego. Wiedza o wszelkich naprawach blacharsko-lakierniczych to potężny oręż negocjacyjny w ręku kupującego.

Jak sprawdzić, ile samochód straci na wartości?

Na rynku istnieją wyspecjalizowane firmy, które zajmują się obliczaniem spadku wartości samochodu w perspektywie czasowej, ale zazwyczaj trzeba za taki raport zapłacić. To rozwiązanie może się sprawdzić w przypadku zakupu nowego auta, kiedy nie ma gdzie sprawdzić, jak dany model trzyma wartość i trzeba opierać się na szacunkach motoryzacyjnych ekspertów. 

Dużo łatwiejsze zadanie mamy w przypadku samochodu używanego. Aby ustalić szacunkową wartość rezydualną w perspektywie kilku lat, warto zajrzeć na popularne serwisy motoryzacyjne i sprawdzić, jakie ceny ofertowe osiąga model, który planujemy nabyć. 

Jeśli nie zakup to co?

Kupno samochodu to nie tylko spory wydatek, ale również sporo rzeczy do “ogarnięcia” - formalności, ubezpieczenie, a po jakimś czasie serwisy, przeglądy i naprawy, co oznacza konieczność poświęcenia czasu, a także pieniędzy. 

Dlatego coraz więcej osób decyduje się na rozwiązanie alternatywne, czyli długoterminowy wynajem samochodu (tzw. auto na abonament) tym bardziej, że w dobie pandemii dostępność nowych aut u dealerów jest ograniczona, a czas oczekiwania znacznie się wydłużył. To rozwiązanie dla osób, które chcą jeździć nowym autem, lubią testować różne modele, nie chcą zajmować się czynnościami związanymi z obsługą auta (formalności, przeglądy, serwisy, wymiana opon, etc.) i wystrzegają się wieloletnich zobowiązań.Jeśli chcesz wypożyczyć auto na czas od 1 roku do 5 lat, koniecznie sprawdź ofertę Inter Fleet lub skontaktuj się bezpośrednio z najbliższym oddziałem Inter Fleet, napisz do nas na handlowy@interfleet.pl lub zadzwoń +48 22 870 01 44.

Zdjęcie tytułowe: Torsten Dettlaff