Aktualności

Najczęstsze błędy przy wyborze samochodu dla przedstawiciela handlowego

2020-07-05

Samochód osobowy zaparkowany na drodze widziany z drona

Wybierając samochód do naszej firmy mamy określoną listę wymaganych cech – powinien być ekonomiczny, niezawodny i wygodny, a także reprezentacyjny.

Czy mamy jednak pomysł na listę cech, których samochód nie powinien mieć? Podpowiadamy, jakich błędów unikać przy wyborze samochodu, szczególnie tak ważnego jak samochód dla naszego handlowca.

1. Zbyt duży lub zbyt mały samochód

Pamiętajmy, że samochód firmowy to mobilne biuro. Nawet, jeśli nie służy do jazdy na długie dystanse, przedstawiciel handlowy spędza w nim większość swojego czasu pracy – nie można więc skazywać go na przebywanie w przestrzeni, która jest zbyt mała.

Mówiąc o przestrzeni, należy też wspomnieć o komforcie – brak schowków na dokumenty czy klimatyzacji też nie sprawdzi się przy tak ważnej pracy, jaką jest reprezentacja firmy na spotkaniach biznesowych.

Duży samochód natomiast to nie tylko duże spalanie, ale też trudności ze znalezieniem, chociażby, miejsca parkingowego. Nie ma potrzeby inwestować w auto typu SUV dla handlowca, który porusza się głównie po mieście. W tym wypadku najlepiej sprawdzi się klasyczny pięciodrzwiowy sedan.

Nie ma też potrzeby przesadzać z liczbą KM, kiedy nie planujemy reprezentować naszej firmy sportowymi wyczynami na drodze. 95-120 KM to optymalna moc, która pozwoli na bezpieczną i dynamiczną jazdę, nie rujnując przy tym środowiska ani firmowego budżetu.

2. Kiepski stosunek jakości do ceny

Ten błąd sprawia, że zaopatrzenie się w samochód przeczy zasadzie prowadzenia przedsiębiorstwa – przecież zależy nam, aby za pieniądze, które płacimy, otrzymać dobrą jakość towaru. Na szczęście do dyspozycji mamy nie tylko reklamy usługodawców czy producentów, ale też prawdziwe opinie użytkowników na forach internetowych – wystarczy spojrzeć, z których aut zadowoleni są przedsiębiorcy i korzystający z nich handlowcy.

Do czołówki pojazdów spełniających założenie należą takie marki jak Skoda, Kia czy Fiat. Są to samochody stosunkowo tanie, ale bezawaryjne i wygodne, warto więc rozglądać się za modelami tych marek. Znajdziemy wśród nich m.in. praktycznego, bezawaryjnego Fiata Tipo, który przy okazji prezentuje się bez zarzutu.

3. Zbyt nowy, lub zbyt zużyty samochód

Wszyscy uwielbiają nowe samochody. Co jednak zrobić, kiedy nasza firma dopiero startuje i nie mamy tak dużego budżetu na nowy pojazd służbowy? Czy warto zaczynać swoją przygodę z własnym przedsiębiorstwem od kredytu? Trudno też „zakopywać się” w długotrwałe poszukiwania sprawnego samochodu używanego – nieuczciwi sprzedawcy często ukrywają wady, z naprawami których później często długo musimy się zmagać. Może się więc okazać, że kupując tani używany samochód wcale nie zaoszczędzimy, ponieważ naprawy wyrównają do kwoty, która zapłacilibyśmy za droższy, ale bezawaryjny.

Coraz większą popularność wśród właścicieli firm zdobywają formy pośrednie – leasing i wynajem średnioterminowy. I o ile do wzięcia samochodu w leasing jest nam potrzebny wkład własny i pełna zdolność kredytowa, o tyle najem średnioterminowy jest wygodnym i nowoczesnym połączeniem „rent a car” z zakupem samochodu na raty, ponieważ oferuje wykup ruchomości na korzystnych warunkach, bez angażowania się w długoletnie zadłużenie. Rozwiązanie to będzie dla Ciebie najlepsze wtedy, gdy swój budżet planujesz przeznaczyć na inne obszary rozwoju w firmie.

4. Złe warunki finansowania

Jeśli mimo wszystko decydujesz się wziąć samochód dla handlowca w leasing, powinieneś wystrzegać się błędów, które mogą znacznie nadwyrężyć Twoje środki. Poza stałymi wadami takimi jak to, że po Twojej stronie jest serwisowanie i wszystkie ewentualne naprawy (których nie możesz odliczyć od przychodu), niestety zdarza się też, że leasingodawca jest zadłużony i zaskoczy nas odebranie nam samochodu przez komornika. Warto też zastanowić się nad tym, czy masz ochotę zaprzątać sobie głowę sprawami ubezpieczeniowymi, które w leasingu zostają po stronie najemcy.

5. Wybór najtańszego samochodu

Cięcie kosztów na każdym możliwym kroku należy do najczęściej popełnianych błędów przy prowadzeniu firmy. Nie sprawdzi się to szczególnie w przypadku wydatków, które są naszą inwestycją, a takim wydatkiem jest samochód dla przedstawiciela służbowego. Wiemy, że samochód ten powinien spełniać określone standardy komfortu i bezpieczeństwa, takie jak klimatyzacja czy dobrze zestrojone zawieszenie. Im auto będzie wygodniejsze i pewniejsze, tym lepiej będzie się pracowało handlowcowi, a to przecież przekłada się też na nasze zarobki.

Błędy popełniamy zawsze i w każdej dziedzinie życia, lecz w przypadku prowadzenia własnej działalności może się to wiązać z poważnymi konsekwencjami. Kiedy wybieramy samochód dla przedstawiciela handlowego warto mieć ciągle na uwadze to, na czym polega jego praca, a związane z tym wydatki przeanalizować pod względem zarówno opłacalności, jak i inwestycji.