Aktualności

Płyn do spryskiwaczy - jaki wybrać, gdzie, ile i jak wlać?

2025-02-27 / Eksploatacja

Przednia szyba samochodu z pracującymi wycieraczkami spryskana płynem do spryskiwaczy

Płyn do spryskiwaczy to jeden z kluczowych komponentów, które zapewniają bezpieczną jazdę. Dzięki niemu możemy w szybki i łatwy sposób oczyścić przednią i tylną szybę pojazdu i tym samym zapewnić sobie optymalną widoczność. Ta z kolei jest kluczem do bezpiecznego poruszania się po drodze. Niestety, wielu kierowców traktuje płyn do spryskiwaczy nieco po macoszemu - nie kontroluje jego poziomu, nie wymienia płynu z letniego na zimowy, a w skrajnych przypadkach także nie korzysta z niego regularnie. To poważny błąd, który może nas sporo kosztować na drodze. 

Specjalnie z myślą o osobach, które chcą od dziś lepiej zadbać o bezpieczeństwo swoje, swoich współpasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego wyjaśniamy wszystko, co należy wiedzieć o płynie do spryskiwaczy!

Czym jest płyn do spryskiwaczy i dlaczego jest taki ważny?

Płyn do spryskiwaczy to nic innego, jak płynny koncentrat, który służy do oczyszczania szyb samochodu z nagromadzonych na niej zanieczyszczeń różnego rodzaju. Jest zawsze dostępny pod ręką kierowcy - płyn dozuje się bowiem automatycznie, po odpowiednim naciśnięciu dźwigni uruchamiającej wycieraczki. Pozwala to uwolnić jego odpowiednią ilość i w szybki, sprawny sposób oczyścić przednią szybę. 

W składzie płynu znajdziemy wodę i substancje chemiczne, które nie tylko skutecznie usuwają zanieczyszczenia, ale także zapewniają szkłu odpowiednią przejrzystość - bez smug i zacieków. Regularne korzystanie z niego to klucz do zapewnienia sobie optymalnej widoczności podczas jazdy.

Nie wystarczy jednak wiedzieć, do czego służy płyn do spryskiwaczy oraz sięgać po niego zawsze wtedy, kiedy jest taka potrzeba! Płyn nie uzupełnia się bowiem samoistnie, a kiedy korzystamy z niego regularnie, z czasem jego zapas się skończy.

Aby nie doszło do nieprzyjemnego zaskoczenia i w czasie jazdy nie okazało się, że płynu nie ma już w zbiorniku, należy regularnie kontrolować jego poziom oraz go uzupełniać po to, aby płyn być zawsze gotowy do użycia. Gdzie znajduje się zbiornik płynu do spryskiwaczy i jak sprawdzić, czy powinniśmy dolać płynu?

Kontrola poziomu płynu do spryskiwaczy i uzupełnianie zbiorniczka

Zaleca się, aby sprawdzać poziom płynu do spryskiwaczy przynajmniej raz w miesiącu. Aby czynność ta weszła w nawyk, najlepiej dokonywać jej przy okazji tankowania. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że płynu nie zabraknie i będzie zawsze gotowy do użycia. Większość nowoczesnych samochodów wyposażonych jest dodatkowo w specjalną kontrolkę, która informuje kierowcę o konieczności uzupełnienia poziomu płynu.

Płyn do spryskiwaczy znajduje się w specjalnym zbiorniku zlokalizowanym pod maską samochodu. Jest oznaczony symbolem, który przypomina strumień wody rozpryskiwany na szybę i zamknięty korkiem najczęściej w niebieskim kolorze. W razie problemów z jego lokalizacją, warto wspomóc się instrukcją samochodu.

Po podniesieniu maski, znalezieniu zbiornika na płyn do spryskiwaczy i sprawdzeniu poziomu znajdującej się w nim cieczy, jeśli okaże się on zbyt mały, należy przejść do jego napełnienia do maksymalnego, określonego na zbiorniku poziomu.

W tym celu trzeba odkręcić korek i wlać płyn do wlewu zbiornika. Większość znajdujących się w samochodach osobowych zbiorników ma pojemność od 2 do 5 litrów, co zapewnia wystarczającą ilość płynu na dłuższy czas. Same płyny są natomiast sprzedawane w butelkach o pojemności 4-5 litrów, które wystarczają na jedno lub dwa pełne napełnienia zbiornika.

Po otwarciu, butelkę z płynem można umieścić w bagażniku na wypadek, gdyby podczas dłuższej podróży zaistaniała potrzeba uzupełnienia poziomu płynu. Po napełnieniu zbiornika wystarczy dokładnie zakręcić korek i to już wszystko!

Jaki płyn do spryskiwaczy wybrać? Czym różni się letni płyn do spryskiwaczy od zimowego?

Płyn do spryskiwaczy ma dość skomplikowany skład. Jest to mieszanka alkoholi, środków powierzchniowo czynnych oraz innych substancji, które pozwalają skutecznie usuwać z szyby zabrudzenia bez pozostawiania smug. Taka receptura rozpuszcza tłuszcz, chroni gumowe elementy wycieraczek oraz zapewnia kierowcy optymalną widoczność.

Co więcej, skład płynu do spryskiwaczy różni się w zależności od pory roku. Wyróżniamy dwa jego podstawowe rodzaje - letni płyn do spryskiwaczy przeznaczony do stosowania podczas temperatur powyżej 0 stopni Celsjusza oraz płyn zimowy do spryskiwaczy, który należy stosować w sezonie zimowym, kiedy temperatury spadają poniżej zera. Jak widać, płyn do mycia naczyń nie może być dobrą alternatywą dla profesjonalnego płynu do spryskiwaczy, a już na pewno nie jest w stanie zastąpić zimowego płynu do spryskiwaczy!

Skład letniego płynu do spryskiwaczy bazuje na wodzie z dodatkiem detergentu. Doskonale radzi sobie z usuwaniem insektów, kurzu oraz brudu z szyby. Jego zimowy odpowiednik musi natomiast posiadać także składniki, które będą zapobiegały jego zamarzaniu podczas ujemnych temperatur - są to najczęściej alkohol lub glikol.

Niektóre z dostępnych w sprzedaży płynów zawierają także dodatek substancji zapachowych. Istnieją także płyny ekologiczne, oparte na biodegradowalnych formułach. Po te ostatnie szczególnie chętnie sięgają kierowcy, którzy dbają o środowisko. 

Kiedy należy wymienić letni płyn do spryskiwaczy na zimowy?

Oprócz regularnego kontrolowania poziomu płynu, kierowcy muszą zadbać także o jego wymianę z letniego na zimowy przed nadejściem pierwszych mrozów. Nie należy tego zaniedbywać, gdyż nawet dobrej jakości płyn letni nie nadaje się do stosowania w zimie - może bowiem zamarznąć. Czynność tę warto przeprowadzić jeszcze zanim temperatury spadną poniżej zera, najlepiej już jesienią. Zimowy płyn do spryskiwaczy zawiera składniki, które zapobiegają jego zamarzaniu, przez co może być bezpiecznie użytkowany przez całą zimę. 

Kierowcy, którzy po raz pierwszy dokonują sezonowej wymiany płynu, zadają bardzo istotne pytanie - czy można mieszać płyn letni z zimowym? Odpowiedź jest prosta - najlepiej tego nie robić, gdyż miksowanie ze sobą różnych formuł może skutkować obniżeniem efektywności działania płynu. Przed wlaniem do zbiornika zimowego płynu lub odwrotnie, należy więc usunąć z niego pozostały koncentrat, przepłukać pusty zbiorniczek wodą destylowaną i wlać do niego nowy płyn, dostosowany do aktualnych warunków pogodowych.