Aktualności

Ekostrefy w polskich miastach już za chwilę!

2022-04-20

Turkusowy samochód elektryczny podczas ładowania

To już pewne - polskie miasta i miasteczka za jakiś czas zostaną podzielone na ekostrefy. Uprzywilejowane będą pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi i te, które spełniają wyśrubowane normy spalin Euro dla pojazdów na benzynę czy olej napędowy.

Jak to robią Berlińczycy?

Ministerstwo Infrastruktury przygotowując projekt przepisów wzorowało się na rozwiązaniu z niemieckiej stolicy. Miasto podzielone jest na 3 strefy - im bardziej śródmiejska strefa, tym większe obostrzenia.

Wszystkie samochody, które chcą poruszać się po zielonych berlińskich strefach, muszą mieć specjalne naklejki, które informują o tym, jaką normę spalin spełnia auto. Za wjazd do centrum bez nalepki lub samochodem niespełniającym norm można otrzymać grzywnę.

Jak będzie w Polsce?

Przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury ustawa daje bardzo duże uprawnienia samorządom - to one będą ustalać, jakie normy mają obowiązywać na ich terenie. Co ciekawe, ustawa podpisania pod koniec 2021 r. znosi przepisy umożliwiające tworzenie zielonych stref wyłącznie na obszarach śródmiejskich o gęstej zabudowie i liczbie mieszkańców powyżej 100 tys.

Bezpłatnie po strefach czystego transportu będą mogły poruszać się pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem ziemnym, autobusy zeroemisyjne, a także inne dopuszczone przez ustawę pojazdy służby publicznej, m.in. wojska, policji czy ochrony zdrowia.

Jednocześnie ustawa ogranicza opłaty za wjazd do stref czystego transportu dla pojazdów z silnikiem spalinowym:

  • do 2,50 zł za godzinę w przypadku opłaty jednorazowej;
  • do 500 zł w przypadku opłaty miesięcznej.

Wszystkie samochody wjeżdżające do stref czystego transportu będą musiały posiadać stosowną naklejką.

Oprócz wprowadzenia stref niskoemisyjnych do 2025 r. w planach jest też podwyższenie opłaty rejestracyjnej za samochody spalinowe do 2024 roku oraz wprowadzenia podatku od aut spalinowych do 2026 roku.

Po co nam strefy czystego transportu?

W opinii ustawodawcy powstanie stref czystego transportu przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w Polsce. Biorąc pod uwagę, że średni wiek pojazdów w Polsce to kilkanaście lat, spełnienie wyśrubowanych norm w wielu przypadkach może się okazać trudne.

Jednak wjazd do zielonych stref będzie możliwy również dla "kopciuchów", tylko trzeba będzie za niego zapłacić. Jak to będzie wyglądało w praktyce? Przekonamy się już wkrótce.

Czy auta Inter Fleet spełniają wyśrubowane normy?

Nasza flota składa się z samochodów nie starszych niż 24 miesiące i na gwarancji. Dzięki temu masz pewność, że wszystkie nasze auta spełniają normę Euro 6. Sprawdź wszystkie nasze modele na wynajem tutaj.

Źródło zdjęcia: myenergi, pexels.com