Aktualności

Napęd AWD - czym jest oraz jak działa?

2024-01-30 / Samochody

Samochód z napędem na cztery koła na poboczu widziany z perspektywy nawierzchni drogi

Napęd AWD gości dziś już nie tylko w autach terenowych i przeprawowych, ale także w wielu pojazdach sportowych i miejskich klasy średniej i wyższej. Samochód z napędem na obie osie świetnie radzi sobie bowiem zarówno podczas jazdy po asfalcie, jak i w terenie, przez co jego zalety doceniają coraz liczniejsze rzesze miłośników motoryzacji oraz osoby, które nade wszystko cenią sobie sprawną i bezpieczną jazdę bez względu na panujące na zewnątrz warunki. Sprawdźmy, czym jest napęd AWD, na jakiej zasadzie działa w samochodzie oraz dlaczego warto postawić na wyposażony w niego pojazd!

Czym jest i jak działa napęd AWD? Jakie jego rodzaje wyróżniamy?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, czym jest napęd AWD, warto powiedzieć, jakie rodzaje napędów pojawiają się w samochodach. Należy do nich napęd na przód, czyli FWD, napęd na tył RWD oraz tytułowy napęd AWD, pod którym kryje się napęd na obie osie, inaczej nazywany także 4x4. Skrót AWD pochodzi od angielskiego „all wheel drive”, który oznacza po prostu napęd na wszystkie koła. 

AWD to nowoczesny rodzaj napędu 4x4, który może być stały lub automatyczny. W przypadku napędu stałego w aucie przez cały czas napędzane są wszystkie koła, a proporcjonalny rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami pozostaje niezmienny. W automatycznym napędzie AWD w typowej sytuacji drogowej napędzane są natomiast dwa koła, a w sytuacji utraty przyczepności dołączany jest do nich napęd pozostałych dwóch kół. Wszystko to dzieje się to bez ingerencji kierowcy. Napęd na drugą oś włącza się sam w sytuacji, kiedy auto wykryje warunki gorszej przyczepności. W niektórych modelach pojazdów kierowca ma możliwość ingerencji w zachowanie napędu, który może zostać uruchomiony np. w trybie jazdy terenowej.

Napęd AWD powstał jako swoisty „złoty środek”, który miał łączyć zalety pojazdów wyposażonych w napęd FWD i RWD. Zanim jednak zagościł w standardowych pojazdach, wyposażane w niego były pojazdy przeznaczone do jazdy w trudnych, wymagających warunkach pozamiejskich – napęd na cztery osie pojawiał się głównie w samochodach terenowych i autach przeprawowych. W latach 80-tych XX w. zagościł natomiast w autach sportowych, lekkich terenówkach i SUV-ach, a także trafił do pojazdów miejskich klasy średniej i wyższej. Dziś można go znaleźć w wielu modelach współczesnych samochodów, a sam napęd AWD jest doceniany przez wielu kierowców. Wynika to wprost z licznych zalet, jakie oferuje.

Czym auta z napędem AWD górują nad pozostałymi pojazdami?

Pojazdy wyposażone w napęd AWD świetnie radzą sobie z jazdą w praktycznie każdych warunkach terenowych. Podniesienie zdolności poruszania się nimi w terenie to jeden z ich kluczowych atutów oraz czynnik, dla którego napęd na cztery osie występuje dziś tak powszechnie oraz jest doceniany przez większość kierowców. Samochody w niego wyposażone lepiej radzą sobie na nawierzchniach o gorszej przyczepności, zapewniając kierowcy i pasażerom bezpieczniejszą jazdę. Napęd AWD poprawia także trakcję, co przekłada się wprost na lepsze osiągi – tę zaletę doceniają z kolei miłośnicy szybkich samochodów sportowych. 

Swój potencjał napęd AWD ujawnia także podczas jazdy w deszczu, śniegu i po błotnistym terenie. Samochody w niego wyposażone zapewniają stabilniejsze i bezpieczniejsze podróżowanie bez ryzyka utraty przyczepności, na którą narażone są pojazdy z napędem przednim lub tylnym. Napęd na cztery koła świetnie sprawdza się także podczas pokonywania ostrych zakrętów. Rozdzielenie momentu obrotowego między dwie osie zmniejsza bowiem tendencję każdego koła do poślizgu, co umożliwia płynne i kontrolowane wykonanie manewru. Napęd AWD jest bardzo przydatny także podczas pokonywania stromych wzniesień.

Pojazdy z napędem AWD lepiej radzą sobie także w wymagających warunkach zimowych. Napęd na cztery koła pozwala bez problemu wjechać na ośnieżoną górkę bez ryzyka i nadmiernego obciążania silnika. Generalnie, im gorsze warunki panują na trasie, tym zalety związane z posiadaniem samochodu z napędem AWD są znacznie bardziej dostrzegalne i doceniane. Nie oznacza to jednak, że napęd na obie osie nie posiada żadnych wad – nie istnieją bowiem rozwiązania, z których użytkowaniem wiążą się wyłącznie same zalety.

Wady napędu AWD. Jakich niedogodności z nim związanych warto mieć świadomość?

Pierwszą wadą aut wyposażonych w napęd na cztery koła jest cena – pojazdy z 4x4 są w większości przypadków droższe w zakupie niż samochody wyposażone w napęd FWD lub RWD. Eksperci podnoszą, że są również droższe w eksploatacji, co warto mieć na uwadze, rozważając ich zakup. Wyższe koszty korzystania z pojazdów z napędem na obie osie dotyczą jednak głównie pojazdów spalinowych. 

Problemem aut spalinowych z AWD jest także ich bardziej skomplikowana i złożona konstrukcja – takie samochody składają się z wielu części i podzespołów mechanicznych, w konsekwencji mają także większą masę od pojazdów z napędem na przednią lub tylną oś. Co za tym idzie, mogą okazać się bardziej narażone na awarie i usterki, ich użytkownicy muszą więc liczyć się z większą częstotliwością wizyt w warsztacie, w celu dokonania potrzebnych napraw.

Wyższa masa samochodów wyposażonych w napęd AWD przekłada się wprost na wyższe spalanie. Problem ten można jednak obejść, decydując się na mniejsze auto – w napęd na cztery osie wyposażone są dziś nie tylko duże terenowe pojazdy, lecz także mniejsze małe auta miejskie. Zamiast kupować na własność auto z napędem AWD, można także zdecydować się na jego użytkowanie w ramach wynajmu średnio- lub długoterminowego.Wynajem średnio- i długoterminowy tTo nowoczesna usługa skierowana do klientów indywidualnych i firm, która pozwala na wynajęcie wybranych pojazdów i ich użytkowanie przez określony, ustalony w umowie czas. W przypadku wynajmu średnioterminowego zamyka się on w przedziale od 1 miesiąca do 1 roku, wynajem długoterminowy pozwala natomiast na użytkowanie wynajętego pojazdu przez okres dłuższy niż 1 rok. W miesięcznej kwocie wynajmu zawarte są m. in. koszty napraw, przeglądów technicznych i wymiany części, co docenią szczególnie użytkownicy bardziej narażonych na awarie pojazdów z napędem na cztery osie.